Napra pontosan 10 évvel ezelőtt csatlakozott hazánk kilenc országgal egy időben az Európai Unióhoz. A csatlakozás feje tetejére állította az új tagok légi személyszállítását, elindult a fapados forradalom. A nemzeti légitársaságok nehéz helyzetbe kerültek, a Malév csődjében is nagy szerepe volt az uniós tagságnak. Az utóbbi években az utazás mindenki számára elérhetővé vált. Ott tartunk, hogy néha Ferihegyről olcsóbb elrepülni például Milánóba, mint elvonatozni Nyíregyházára.
Az EU-csatlakozás napján éppen Belgiumban voltam, felemelő érzés volt, hogy míg odafelé belepecsételtek az útlevelembe, visszafelé pedig mint EU-s állampolgárt köszöntöttek a határon. Azóta a határellenőrzés is megszűnt a legtöbb tagország esetében, sőt például Svájcba is beléphetünk útlevél vizsgálat nélkül. Ha lenne magyar euró, akkor a pénzváltással sem kéne bajlódni, habár sokan csak a bankkártyájukkal a zsebükben indulnak útnak. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyának köszönhetően utasbiztosítást sem kell feltétlenül kötnünk, persze még mindig erősen ajánlott. 2015 végétől elvileg a roaming díjak is megszűnnek, habár az árak már most is egész kedvezőek a tíz évvel ezelőttihez képest. EU-s országban a hívásfogadás csupán 26,6 Ft percenként, míg egy szöveges üzenet küldése 30,4 forintba kerül, amely néhány tarifacsomag esetében még a belföldi SMS küldésnél is olcsóbb lehet. Az uniós tagságnak talán abban is van szerepe, hogy több országba - például az Egyesült Államokba 2008 végétől, Törökországba és az Egyesült Arab
Emírségekbe az utóbbi hónapoktól kezdődően - turista céllal vízummentesen utazhatnak a magyar állampolgárok.
Visszakanyarodva a légi iparhoz, nagyon leegyszerűsítve így nézett ki a légi ipar a csatlakozás előtt és után:
- előtte: országok közötti egyezmények alapján jelölték ki a légitársaságokat, tehát a Budapest - Párizs útvonalon a franciák az Air France-ot, a magyarok a Malévet jelölték meg. (Jelenleg amúgy pont ugyanez a helyzet EU-n kívül, például a Wizz Air csak az orosz és a magyar fél kijelölése után indíthatta el a Budapest - Moszkva járatot.)
- utána: bármelyik EU-s légitársaság az Unión belül bárhová repülhet, ezért lehet például bázisa a magyar Wizz Airnek Lengyelországban. A korlátozások megszüntetése hatalmas (ár)versenyhez vezetett, ami egyben a fapadosok előretörését is jelentette. Nem véletlen, hogy a Wizz Air is heteken belül ünnepli a 10. születésnapját, mivel EU-tagság hiányában sehova nem indíthattak volna járatokat a magyar és a másik fél jóváhagyása nélkül.
A legjobban mi, utazók jártunk, mivel nem csak a fapadosok kínálnak olcsóbb repjegyeket, hanem a hagyományos légitársaságok is kénytelenek voltak lejjebb vinni az áraikat. Sőt, ha folytatódik a légi közlekedés liberalizációja és a fapadosoknak a hosszú távú járatokat is sikerülne rentábilisan üzemeltetniük, akkor hamarosan az egész világ kinyílhat előttünk.