Napra pontosan 13 évvel ezelőtt csatlakozott hazánk kilenc országgal egy időben az Európai Unióhoz. A csatlakozás feje tetejére állította az új tagok légi személyszállítását, elindult a fapados forradalom. A nemzeti légitársaságok nehéz helyzetbe kerültek, a Malév csődjében is nagy szerepe volt az uniós tagságnak. Az utóbbi években az utazás mindenki számára elérhetővé vált. Ott tartunk, hogy néha a Liszt Ferenc Repülőtérről olcsóbb elrepülni például Milánóba, mint elvonatozni Nyíregyházára.
Az EU-csatlakozás napján éppen Belgiumban voltam, különleges érzés volt, hogy míg odafelé belepecsételtek az útlevelembe, visszafelé pedig mint EU-s állampolgárt köszöntöttek a határon. Azóta a határellenőrzés is megszűnt a legtöbb tagország esetében, sőt például Svájcba is beléphetünk útlevélvizsgálat nélkül. Ha lenne magyar euró, akkor a pénzváltással sem kéne bajlódni, habár sokan csak a bankkártyájukkal a zsebükben indulnak útnak. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyának köszönhetően utasbiztosítást sem kell feltétlenül kötnünk, persze még mindig erősen ajánlott. Júniustól elvileg a roaming díjak is megszűnnek, habár az árak már most is egész kedvezőek a korábbiakhoz képest. Az uniós tagságnak talán abban is van szerepe, hogy több országba - például az Egyesült Államokba 2008 végétől, Törökországba és az Egyesült Arab
Emírségekbe pár éve már - turista céllal vízummentesen utazhatnak a magyar állampolgárok.
Visszakanyarodva a légi iparhoz, nagyon leegyszerűsítve így nézett ki a légi ipar a csatlakozás előtt és után:
- előtte: országok közötti egyezmények alapján jelölték ki a légitársaságokat, tehát a Budapest - Párizs útvonalon a franciák az Air France-ot, a magyarok a Malévet jelölték ki. (Jelenleg amúgy pont ugyanez a helyzet EU-n kívül, például a Wizz Air csak az orosz és a magyar fél kijelölése után indíthatta el a Budapest - Moszkva járatot.)
- utána: bármelyik EU-s légitársaság az Unión belül bárhová repülhet, ezért lehet például bázisa a magyar Wizz Airnek Lengyelországban. A korlátozások megszüntetése hatalmas (ár)versenyhez vezetett, ami egyben a fapadosok előretörését is jelentette. Nem véletlen, hogy a Wizz Air is heteken belül ünnepli a 13. születésnapját, mivel EU-tagság hiányában sehova nem indíthattak volna járatokat a magyar és a másik fél jóváhagyása nélkül.
A legjobban mi, utazók jártunk, mivel nem csak a fapadosok kínálnak olcsóbb repjegyeket, hanem a hagyományos légitársaságok is kénytelenek voltak lejjebb vinni az áraikat. Sőt, ha folytatódik a légi közlekedés liberalizációja és a fapadosoknak a hosszú távú járatokat is sikerülne rentábilisan üzemeltetniük, akkor hamarosan az egész világ kinyílhat előttünk.